Inschrijven bij KVK: dit moet u weten

Gepubliceerd door:
KVK
KVK
Gecontroleerd 16 mrt 2021
3 min lezen
English version

Start u een eigen bedrijf, dan moet u zich inschrijven in het Handelsregister van KVK. Deze inschrijving kost € 80,10. U hoeft zich niet apart in te schrijven bij de Belastingdienst. Dat gebeurt automatisch.

Wanneer inschrijven bij KVK?

Inschrijven bij KVK is alleen nodig als u echt ondernemer bent. Volgens KVK bent u ondernemer als u zelfstandig goederen of diensten levert om winst te maken. Lees aan welke criteria u moet voldoen om u in te schrijven.

Registratie Belastingdienst

Na uw inschrijving in het Handelsregister geeft KVK uw gegevens door aan de Belastingdienst. U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden. Als de Belastingdienst u als btw-ondernemer opneemt in de administratie, krijgt u uw omzetbelastingnummer en uw btw-identificatienummer (btw-id).

De Belastingdienst bepaalt ook of u ondernemer voor de inkomstenbelasting bent. Doe de OndernemersCheck van de Belastingdienst.

Bereid uw inschrijving voor

Voordat u zich inschrijft bij KVK moet u zich voorbereiden. Regel het volgende:

1. Bedenk een bedrijfsnaam

U heeft een bedrijfsnaam nodig om uw bedrijf in te schrijven bij KVK. Een bedrijfsnaam moet aan deze regels voldoen:

  • Uw bedrijfsnaam mag geen verkeerde indruk wekken.
  • Gebruik geen merknamen of bestaande handelsnamen van anderen. Check of uw naam al bestaat met de Naamchecker van KVK.
  • Voorkom verwarring met bestaande handelsnamen.
  • Uw handelsnaam mag bestaan uit cijfers en leestekens. Bijvoorbeeld , + en &. Let hierbij op dat uw handelsnaam nog goed uit te spreken is. Deze toevoegingen worden niet beschermd door de Handelsnaamwet.

2. Kies een rechtsvorm

Als startende ondernemer moet u een rechtsvorm kiezen. Bijvoorbeeld een eenmanszaak, vof of bv. Welke rechtsvorm het beste past bij uw bedrijf, hangt af van uw situatie. Bijvoorbeeld hoe u de aansprakelijkheid regelt en wat fiscaal voordelig is.

3. Controleer of uw bedrijf UBO’s moet inschrijven

Afhankelijk van de rechtsvorm van uw bedrijf, moet u ook uiteindelijk belanghebbenden (UBO's) inschrijven. Uiteindelijk belanghebbenden zijn de bijvoorbeeld de eigenaren van een organisatie. Of ze hebben zeggenschap over een organisatie. In het Engels heet een uiteindelijke belanghebbende een 'ultimate beneficial owner' (afgekort UBO).

Kijk bij uw rechtsvorm of u UBO’s moet inschrijven. Lees meer over het UBO-register op KVK.nl.

4. Maak online een afspraak

Om uw inschrijving definitief te maken moet u langskomen bij KVK. Zonder afspraak is uw inschrijving niet geldig. Tijdens uw bezoek aan KVK ontvangt u direct uw KVK-nummer. Een afspraak maken doet u online. Vul het inschrijfformulier van KVK in. Zorg dat u de volgende gegevens heeft:

  • uw persoonsgegevens
  • de contactgegevens van uw bedrijf
  • een omschrijving van uw bedrijfsactiviteiten
  • in welke branche u gaat ondernemen

5. Neem de huurovereenkomst van uw bedrijfspand mee

Vestigt u het bedrijf in een bedrijfspand? Neem dan de huurovereenkomst of koopovereenkomst mee.

Heeft uw onderneming meerdere vestigingen? Dan krijgt elke vestiging een uniek vestigingsnummer van 12 cijfers.

Wanneer moet u langskomen voor de inschrijving?

U kunt zich op 3 momenten inschrijven bij een KVK-kantoor:

  1. Uiterlijk 1 week nadat u gestart bent met uw bedrijf.
  2. 1 week voordat u start met uw bedrijf.
  3. Eerder. De definitieve inschrijving (met KVK-nummer) vindt in dat geval 1 week voor de start van uw bedrijf plaats. U hoeft daarvoor niet opnieuw naar KVK te komen.

De kosten voor inschrijving bij KVK

Voor inschrijving in het Handelsregister van KVK betaalt u € 80,10 (inschrijfvergoeding). U moet dit bedrag ter plekke met uw pinpas of creditcard betalen. U kunt niet contant betalen.

Wat staat er in het Handelsregister?

In het Handelsregister van KVK staat de volgende bedrijfsinformatie:

Deze gegevens zijn openbaar. Iedereen kan ze opzoeken in het Handelsregister. Wilt u geen reclame ontvangen? Dan kunt u de non-mailing indicator inschakelen. KVK schermt alle privéadressen af. Dit geldt niet voor inschrijvingen op een privéadres.

Telemarketingbedrijven moeten zich houden aan regels voor telemarketing en verkoop op afstand.

Bezoekadres afschermen

U kunt in sommige gevallen uw bezoekadres afschermen in het Handelsregister van KVK. Bijvoorbeeld omdat u bedreigd wordt en u niet wilt dat iedereen uw adres kan opzoeken. U moet dan wel een ander postadres registreren, zoals een postbus.

Lees meer over uw adresgegevens afschermen op KVK.nl.

Wat zijn de gevolgen als u zich niet inschrijft?

Voldoet u wel aan de ondernemerscriteria, maar schrijft u zich niet in bij KVK? Dan heeft dat gevolgen voor de inkomstenbelasting en btw.

Deze pagina is onderdeel van een kwaliteitsnetwerk van de Europese Unie