Stappenplan rechtsvorm wijzigen

Gepubliceerd door:
KVK
KVK
Belastingdienst
Belastingdienst
Centraal Bureau voor de Statistiek
Centraal Bureau voor de Statistiek
Gecontroleerd 22 mrt 2023
4 min lezen
English version

U wilt uw rechtsvorm veranderen. Lees in dit stappenplan hoe u dit regelt bij KVK. En waar u verder rekening mee moet houden. U krijgt bijvoorbeeld een nieuw KVK-nummer. En u moet uw nieuwe rechtsvorm doorgeven aan onder meer de Belastingdienst, uw bank en uw verzekeraar.

1. Kies een nieuwe rechtsvorm

Misschien heeft u al een rechtsvorm gekozen. Twijfelt u nog? Gebruik de keuzehulp om te bepalen welke rechtsvorm die het beste bij uw situatie past. Veel ondernemers met een eenmanszaak kiezen bijvoorbeeld voor een besloten vennootschap (bv). Dat kan namelijk fiscaal gunstiger uitpakken. Ook zijn ze dan meestal niet meer persoonlijk aansprakelijk. Laat u hierover adviseren.

Sommige rechtsvormen kunt u zelf veranderen. Bijvoorbeeld een maatschap of een vennootschap onder firma (vof). Dit doet u door een contract te maken. Voor andere rechtsvormen moet dit via de notaris. Bekijk in dit schema (pdf) op KVK.nl onder 'oprichting' of u naar de notaris moet.

2. Geef de nieuwe rechtsvorm door

Geef uw nieuwe rechtsvorm door aan:

Geef aan KVK door dat uw onderneming een andere rechtsvorm krijgt. Soms doet de notaris dit voor u, bijvoorbeeld bij een bv. KVK past dan het Handelsregister aan. En u krijgt een nieuw KVK-nummer.

Vaak geeft KVK de verandering van rechtsvorm al door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst ziet dit als het stoppen van de oude onderneming en het starten van een nieuwe onderneming. Soms moet u daarom stakingswinst afrekenen met de Belastingdienst voor uw onderneming in de oude rechtsvorm. Afspraken die de Belastingdienst met u heeft gemaakt voor de btw blijven bestaan. Bijvoorbeeld dat u voor de Belastingdienst een ondernemer bent of niet. En of u het kasstelsel of factuurstelsel moet gebruiken. Ook uw btw-verplichtingen en belastingschulden gaan mee over.

U krijgt ook een nieuw omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer. Dit laatste nummer moet u doorgeven aan uw zakenpartners.

Soms neemt de bank zelf al contact met u op. De naam van uw zakelijke rekening verandert. Zorg daarom dat u alle informatie van de rekening op de oude naam opslaat.

Vaak heeft uw bedrijf ook andere producten bij de bank. Zoals een financiering of creditcard. Vraag de bank om die ook om te zetten op de nieuwe naam. Soms kan dat niet zomaar door de aanpassing van de rechtsvorm. Dan kijkt de bank opnieuw of u die producten mag hebben en of de voorwaarden veranderen.

Bent u zakelijke klant van de RDW? Of heeft u een RDW-erkenning of -bevoegdheid? Bijvoorbeeld omdat u een taxibedrijf heeft. Geef dan uw nieuwe rechtsvorm door op RDW.nl.

Geef voor uw bestaande verzekeringen door dat uw bedrijf een nieuwe rechtsvorm heeft. Sommige verzekeringen wilt u nu misschien veranderen of nieuw afsluiten. Zoals een pensioenverzekering. Ook een aansprakelijkheidsverzekering moet passen bij de nieuwe rechtsvorm. Bijvoorbeeld een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering als uw bedrijf verandert naar een bv of nv.

3. Vergunningen meenemen naar de nieuwe rechtsvorm

Uw bedrijfsvergunningen zijn vaak niet meer geldig als de ondernemingsvorm van uw bedrijf verandert. Uw vergunningen moet u omzetten. Bijvoorbeeld als u een transportbedrijf heeft. Of een horecabedrijf met een exploitatievergunning en een alcoholvergunning. Of als uw onderneming erkenningen en vergunningen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit heeft. Sommige vergunningen moet u opnieuw aanvragen. Er wordt dan soms opnieuw getoetst of u de vergunning mag hebben.

4. Zet contracten om naar de nieuwe rechtsvorm

Contracten van uw onderneming moeten op naam komen van de nieuwe rechtsvorm. Daarvoor neemt u contact op met andere partij bij het contract. Denk aan verzekeringen en vergunningen. Maar ook aan uw internet- en telefoonabonnement. En aan huur- en leveringscontracten (water, energie). Voor het veranderen van het huurcontract van uw bedrijfspand heeft u toestemming nodig van de verhuurder.

5. Opnieuw aanmelden als werkgever

Als u personeel heeft, moet u uw loonadministratie afsluiten. Meld u daarna opnieuw aan als werkgever bij de Belastingdienst. U krijgt dan een nieuw loonheffingsnummer.

Vertel ook het personeel, de salarisadministrateur, het UWV, de Arbodienst en het pensioenfonds dat u een nieuwe rechtsvorm heeft.

6. Controleer of u andere gegevens in de administratie moet opnemen

Misschien zijn er andere regels voor uw administratie als u een nieuwe rechtsvorm krijgt. Zo is het voor een bv verplicht een loonadministratie bij te houden en een jaarrekening op te stellen. Bij een eenmanszaak hoeft u geen jaarrekening op te stellen. Denk ook aan het aanpassen van uw website, briefpapier en facturen. Lees meer over uw administratie bijhouden.

7. Beslis of u voorraden en inventaris meeneemt

De bezittingen van uw onderneming kunt u meenemen naar uw nieuwe rechtsvorm. Bijvoorbeeld uw voorraden. En bedrijfsmiddelen zoals computers, gereedschap en machines.

U kunt er ook voor kiezen deze zelf (privé) te houden. Dan moet u ze overkopen van uw bedrijf en dit in uw administratie verwerken.

Feiten en cijfers: hoeveel eenmanszaken en bv's zijn er?

De grafiek toont het aantal bedrijven van de drie meest voorkomende rechtsvormen in Nederland per kwartaal. Het aantal eenmanszaken neemt al jaren onafgebroken toe.

Deze pagina is onderdeel van een kwaliteitsnetwerk van de Europese Unie