088-nummer en andere zakelijke telefoonnummers aanvragen

Gepubliceerd door:
KVK
KVK
3 min lezen

U kunt verschillende zakelijke telefoonnummers kiezen voor uw bedrijf. Een regionaal, 06- of 085-nummer vraagt u aan bij een telefoonaanbieder. 088- of informatienummers vraagt u aan bij ACM. Lees welke telefoonnummers er zijn en hoe u deze aanvraagt en gebruikt.

085-nummer: niet gebonden aan een regio

Wilt u geen regionaal netnummer hebben of geen mobiel telefoonnummer aan klanten geven? Dan kunt u kiezen voor een 085-nummer. Dit nummer is niet aan een regio gebonden. De kosten voor uw klanten zijn hetzelfde als bij een regionaal netnummer. Ook bent u bereikbaar voor mensen in het buitenland.

085-nummer aanvragen

U vraagt een 085-nummer aan bij een telefoonaanbieder. U kunt vaak 1 of meerdere nummers aanvragen. De kosten voor een 085-nummer verschillen per aanbieder.

088-nummer (bedrijfsnummerblok)

Heeft u verschillende kantoren of winkels in het land? En wilt u geen verschillende regionale netnummers gebruiken? Voor grotere bedrijven is een 088-bedrijfsnummerblok geschikt. Met 088-nummers heeft u voor al uw vestigingen en medewerkers een nummer met dezelfde eerste 3 cijfers (088). Ook bellers vanuit het buitenland kunnen u op deze nummers bereiken.

088-nummer aanvragen

U vraagt een 088-nummer aan bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). ACM geeft de nummers uit in een blok van minimaal 100 telefoonnummers. U kunt de bedrijfsnummers voor vaste en mobiele telefonie gebruiken.

Kosten 088-nummer

U betaalt voor een 088-bedrijfsnummerblok een eenmalig bedrag en daarnaast een jaarlijkse bijdrage. ACM past de bedragen jaarlijks aan.

0800-nummer (gratis informatienummer)

Met een 0800-informatienummer biedt u uw klanten gratis informatie of diensten aan. Bellen naar dat nummer kost de klant dus niets. Er zijn korte en lange gratis informatienummers. Een kort informatienummer heeft 8 cijfers, een lang 0800-nummer heeft er 11. Een 0800-nummer is niet bereikbaar vanuit het buitenland.

0800-nummer aanvragen

U vraagt een 0800-informatienummer aan bij ACM. U kunt een nummer aanvragen voor uw eigen bedrijf of voor een ander bedrijf. Ook kunt u het nummer aanvragen als u bent ingeschreven in een buitenlands handelsregister.

Regels voor een 0800-nummer

  • U moet een gratis informatienummer gebruiken binnen 6 maanden nadat u deze heeft gekregen.
  • Bellen naar 0800-nummers is altijd gratis voor de beller. U betaalt de belkosten van de beller.
  • U mag uw 0800-nummer door een andere organisatie laten gebruiken. Maar u blijft wel de nummerhouder en dus verantwoordelijk voor het gebruik ervan.

Betaald informatienummer (0900, 0906, 0909)

U kunt ook een betaald informatienummer (090x-nummer) aanvragen. De beller betaalt dan voor het krijgen van informatie. Er zijn verschillende 090x-nummers:

  • 0900-nummers zijn voor aanbieders van serieuze informatie, zoals een zakelijke helpdesk.
  • 0909-nummers zijn voor amusement.
  • 0906-nummers zijn voor erotisch amusement.

090x-nummers zijn niet bereikbaar vanuit het buitenland.

090x-nummers aanvragen

U vraagt een 090x-nummer aan bij ACM. U kunt een nummer aanvragen voor uw eigen bedrijf of voor een ander bedrijf. Ook kunt u het nummer aanvragen als u bent ingeschreven in een buitenlands handelsregister. U moet betaalde informatienummers gebruiken binnen 6 maanden nadat u deze heeft gekregen.

Regels voor kosten 0900 en 090x-nummers

Voor de tarieven van betaalde informatienummers gelden de volgende regels:

  • De beller betaalt belkosten voor 090x-nummers en betaalt ook voor de informatie of dienst die u levert. U mag per minuut of per gesprek rekenen wat u wilt. Als u de kosten maar duidelijk vermeldt.
  • U mag uw informatie of diensten ook gratis aanbieden. De beller betaalt dan alleen de normale belkosten. In sommige situaties gelden maximumtarieven.
  • Gebruikt u een 0900-, 0906- of 0909-nummer als klantenservice? Dan mag u geen geld vragen voor de informatie die u biedt. De beller betaalt alleen de normale belkosten.
  • U moet er in alle gevallen (vast en mobiel) voor zorgen dat de beller vooraf de tarieven hoort.

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met De Autoriteit Consument & Markt