Eén antwoord van de overheid

Het idee groeide organisch: bergthee importeren uit Albanië

Bij thee importeren denk je eerder aan Japan dan aan Albanië. Edvina Erebara, geboren Albanese, nam regelmatig bergthee mee naar Nederland. Voor haarzelf, maar later ook voor vrienden. Zo ontstond haar bedrijf Lemon Poppy.

Thee importeren uit Albanië. Voor Edvina Erebara is dat een logische stap: volgens haar is dit gewoon de allerbeste thee. Toen ze in Nederland ging studeren nam ze na ieder bezoek aan haar geboorteland dan ook een paar bosjes vers geplukte bergthee mee voor haar en haar vriend. Dronk ze het in haar thuisland af en toe, in Nederland werd het een gekoesterde dagelijkse gewoonte. In dezelfde periode was Edvina toe aan iets anders op carrièregebied. Ze werkte als risico-consultant en wilde zich bezighouden met meer dan risicoprofielen van grote corporaties. Ze wilde een eigen bedrijf beginnen. Zo groeide het idee organisch: ze ging een bedrijf starten met Albanese thee.

Grotere hoeveelheid thee importeren

In eerste instantie ging Edvina zelf naar de theeboeren. Ze haalde daar de thee op, maar wat ze ook ontzettend belangrijk vond is dat ze een contactmoment had, en het zelf kon proeven, kon zien en voelen. ‘Het is goed om te weten hoe het in de bergen groeit en hoe het plukproces gaat. Het moet bijvoorbeeld op het juiste moment geplukt worden zodat het langer goed blijft.’ De thee bracht ze in haar eigen auto naar Nederland. Totdat ze een grotere hoeveelheid in 1 keer wilde importeren.

Regels kennen van exporteren theeplanten

Ze ging in zee met een bedrijf dat in heel Europa werkte. Na een tijdje bleek dat ze niet genoeg wisten over de wetten en regels in Albanië. ‘Het gebrek aan kennis van de regelgeving rond exporteren heeft me veel tijd gekost. Ik besefte dat ik dit lokaal moest aanpakken. Daarom moest ik een keer extra naar Albanië om alles te regelen.’ De oplossing was TNT Albanië. Dat leek in eerste instantie kostbaar, maar met goede reden. ‘Dat is omdat ze de regels van exporteren van planten kennen. Het moet bijvoorbeeld droog blijven, op een bepaalde manier ingepakt, je hebt een certificaat van oorsprong nodig en een hygiënecertificaat. Allemaal om duidelijk te maken dat we de Europese wet- en regelgeving goed naleven.’

Innovatie met een takje thee

Als de thee binnen is gaat Edvina aan de slag. De bosjes worden uitgezocht en op een handzaam formaat geknipt. Wat overblijft is een theeplantje met bloemetjes dat precies in een theeglas past. Een uniek en innovatief concept, zegt Edvina. ‘Je kent de losse thee en de standaard theezakjes wel. Maar een mooi gedroogd takje thee voor in een glas is nieuw.’ Ze is ook erg bezig met duurzaamheid, eco-vriendelijkheid en mensenrechten. Ook in haar bedrijf. De thee wordt daarom verpakt in gerecycled papier dat bedrukt is met ecologische verf. ‘Zo schoon als het groeit in de bergen, zo schoon willen we het ook verpakken.’ En alle bedrijven waar ze mee samenwerkt probeert ze te checken op mensenrechten en duurzaamheid. Daarom laat ze haar verpakkingsmaterialen in Nederland drukken. En niet in China, waar het behoorlijk goedkoper is. ‘En we willen het geld eerlijk delen. We maken een ontzettend mooi product van een gezond kruid dat een toegevoegde waarde biedt in een verzadigde markt. Het gaat niet om de winst.’

Niet commercieel, maar waardevol concept

Edvina stopte veel tijd in het bedenken van het concept rond de thee. Ze weet zeker dat het creëren van dat merk haar geholpen heeft haar thee in de winkels te krijgen. ‘We hebben nagedacht over alle elementen van de thee: niet alleen de thee zelf, maar ook de verpakking, de grafische zaken, de fotografie, website, logo, enzovoort. De identiteit van een product is, samen met de kwaliteit, het belangrijkste herkenningselement. We stralen uit dat je met deze thee iets van waarde vasthoudt. En daardoor benaderen winkels ons vaak als we op een beurs staan.’ Commercieel is haar bedrijf niet. Daar gaat het haar ook niet om. Het mooiste vindt ze het om nieuwe producten en concepten te bedenken en te ontwikkelen, van idee tot aan de introductie op de markt. ‘Het is een combinatie van liefde voor de thee, het zelfstandig ondernemen en het creatieve. Daar word ik blij van.’